Friday, May 14, 2010

Cabaran Pertama!

Assalamualaikum,
ingin ku nukilkan pengalaman pertamaku dalam menyampaikan ilmu Allah. pengalaman yang mendebarkan,melucukan pun ada..sedih apatah lagi...

malam tadi, aku ke surau sebagaimana biasa, surau tu dekat sahaja dengan rumahku, rumahku yang baru kudiami setelah berpindah... aku dikira jemaah baru di surau tersebut. maklumlah baru dua bulan kat situ, aku jarang ke surau ni sebab tak ada aktiviti keagamaan sangat. biasa aku ke masjid ataupun surau yang agak jauh sikit dari surau taman aku ni..sebab aktiviti kuliahnya banyak.jadi dapatlah menimba ilmu serba sedikit... sesampai di surau kulihat hanya ada seorang jemaah yang sedang menyapu kat luar ruang solat..imam dan bilal tak ada..sedangkan pada masa tu lebih kurang 2-3 minit lagi nak masuk waktu solat maghrib... jemaah tersebut yang kukenal bukanlah Bilal di situ melaungkan azan setelah masuknya waktu solat maghrib.. bilal tidak juga kelihatan.. kemudian datanglah beberapa orang lagi jemaah setelah azan dilaungkan.. atas gelaran ustaz yang aku pegang sementalah pula aku lulusan al-azhar, maka diminta ku jadi imam kerana imam tak ada...bilal pun tak ada...
selesai solat, aku pun diminta oleh jemaah untuk menagdakan majlis membaca yasin dan sedikit tazkirah...dalam isi tazkirah tu aku sebut tentang niat dan juga bab ilmu..,golongan-golongan yang mengajar,menuntut ilmu,mendengar ilmu dam suka kepada ilmu,jangan jadi yang kelima... serba sedikit kefahaman aku tentang hadis ini aku terangkan kepada jemaah...alhamdulillah sambutannya baik.. sehingga ada jemaah yang minta diadakan lagi majlis sebegitu..
MALANGNYA, selesai tazkirah dan bilal mula bersiap melaungkan azan... datanglah imam memanggilku.." ustaz sini kejap" aku terus mengikut imam ke penjuru surau.. aku sudah bersedia untuk disoal siasat..kerana sebelum ini aku telah mendengar tentang sikap imam ini terhadap majlis ilmu yang diadakan di surau ini... " ustaz minta kebenaran sapa buat yasinan dan tazkirah tadi" "saya dah dapat kebenaran dari pengerusi surau" aku membalas... dia terdiam sejenak.. serentak itu bilal sedang melaunkan azan.. dia mula membebel dan memberi ingatan padaku.. " ustaz ada tauliah dari mana? apa kelulusan ustaz?, saya tak kenal ustaz,ustaz pun tak kenal saya, jangan memandai-mandai disini, kat surau ni hanya saya dengan bilal jer yang ada kuasa dari pejabat agama, ustaz jangan suka-suka" bebelan imam dengan laungan azan bilal bersama masuk ke telingaku, nyata saat itu menyesakkan dadaku.. "orang sini bukan tak tahu buat ustaz cuma tak nak buat jer" nyata imam telah menonjolkan sikapnya yang sebelum ini cuma ku dengar dari mulut-mulut jemaah lain yang tidak semuanya kuterima dan percaya..namun sejenak peristiwa itu dan kata-katanya yang kurang adab disaat bilal melaungkan azan pula... hilang terus rasa hormatku padanya..
oh tuhan... bagaimana inginku sedarkannya...paling penting bagaimana aku ingin meghidupkan surau ini... supaya jadi medan pengemblengan tenaga memantapkan ilmu dan thaqafah penduduk disini... seterusnya menjadi pencetus perubahan yang akan menukar sikap masyarakat lebih berilmu.. moga dibukakan jalan untukku.. amin..

1 comment:

Mohd Mazran said...

Teruskan usaha baik anta ya Sheikh. Semoga Allah memberkatimu