Sunday, May 23, 2010

Takaful dan Anda!!

Seringkali kita dengar dan kerapkali kita dengar dan lihat tentang penderitaan masyarakat akibat tidak bersedia menghadapi musibah, ada ramai orang hidup senang tapi banyak hutang kerana mereka berpegang pada prinsip bodoh dalam kehidupan iaitu, "biar papa asal bergaya".. justeru kita dapat lihat berlambak-lambak orang yang kesenangannya hanya sementara dan tidak dapat diwarisi oleh anak-anak bahkan membebankan anak-anak dan pasangan pula apabila dia sudah tidak ada lagi di muka bumi ini..
Bercakap tentang Takaful ataupun Insurans ramai orang memandang sinis tentang keperluannya kepada masyarakat... ini berlaku kerana kebanyakan dari kita hanya memikirkan kehidupan yang singkat dan tidak bersedia untuk menghadapi musibah dan bencana yang bakal menimpa..seperti kemalangan, penyakit kritikal, mahupun kematian.
Kenapa kita memerlukan takaful?
Ada banyak sebab yang menjadikan takaful sekarang sebagai keperluan kepada kita malah sebanarnya lebih perlu kita mempunyai takaful berbanding kereta..antaranya setiap kereta di atas jalanraya di malaysia memerlukan roadtax yang mewajibkan setiap kereta itu ada perlindungan takaful/insurans.. setiap orang yang ada kereta sudah tentu lebih memerlukan takaful berbanding keretanya sendiri.. seandainya suatu kemalangan berlaku adakah logik sekiranya kereta rosak boleh dibaik pulih dengan wang takaful sedangkan pemandu kereta yang terlantar di hospital tidak mendapat apa-apa.ataupun mendapat sedikit sahaja dari wang takaful berbanding kos baik-pulih kereta... sekiranya kereta pun ada takaful. tuan kereta tidak ada takaful.. siapa pula yang akan membayar kereta itu sekiranya tuan kereta meninggal dengan tiada meninggalkan wang walau sesen pun? akhirnya kereta kena tarik oleh bank..
Ada sesetengah orang berdalih dengan mengatakan dia tidak memerlukan takaful kerana sudah memiliki wang simpanan yang banyak di bank.. ini adalah sikap mementingkan diri yang sangat bahay dalam pemikiran orang kita sekarang... duit yang dia ada itu disangkanya boleh memberi manafaat yang banyak kepada dirinya sedangkan sedekah dan amal jariah adalah antara yang boleh menemani kita bila kita meninggal dunia nanti..
jadikanlah penyertaan kita dalam skim takaful sebagai satu jalan untuk kita bersedekah kepada yang memerlukan tanpa kita sendiri tidak mengenali penerima sedekah tersebut dan sebaliknya penerima juga tidak kenal kita..ini adalah sedekah yang paling baik kerana "tangan kanan yang memberi tangan kiri tidak tahu" inilah sedekah yang sebenarnya telah disediakan caranya oleh syarikat-syarikat takaful yang sering kali kita perlekehkan.. justeru itu bagi meningkatkan ekonomi ummat Islam dan MELAYU marilah kita sama-sama menyertai skim takaful ini yang bantu-membantu sesama kita...semoga tidak ada lagi kita lihat ramainya saudara mara kita yang menderita akibat ketidak mampuan mereka menghadapi kesusahan hidup hanya kerana tidak beringat ketika senang...

sebagimanaa sabda nabi yang mana mafhumnya: " Ingatlah lima perkara sebelum lima perkara, saat sihat sebelum sakit, saat muda sebelum tua, saat kaya sebelum miskin, saat lapang sebelum sempit dan saat hidup sebelum mati"... Justeru sebagai ummat Islam kita seharusnya lebih mengetahui perkara ini berbanding bangsa lain..dan sudah tentu sepatutnya jika kita mengamalkan semua ini kita tidak akan miskin dan susah.
sekian..

No comments: