Monday, November 1, 2010

Fakta Bola Sepak Piala Malaysia 2010.






















Perjuangan panjang bola sepak kelantan akhirnya dijulang dengan gelaran juara Piala Malaysia yang baru...setelah berdekad malahan hampir seabad menunggu... catatan sejarah terlakar juga di Stadium Nasional Bukit Jalil, 30 oktober 2010 jam 10.55 malam setelah pengadil meniupkan wisel penamat perlawanan akhir kelantan melawan negeri sembilan dengan kemenangan berpihak kelantan 2-1.
beberapa perkara menarik yang penulis ingin kongsi bersama peminat dan penyokong fanatik kelantan...
1- Kelantan menjuarai Piala Malaysia setelah 89 tahun..
2- Negeri Sembilan menjuarai piala malaysia 2009 dengan menghadiahkannya sempena pertabalan sultan mereka yang baru, manakala Kelantan juga menjuarai piala malaysia setelah pertabalan sultan yang baru iaitu sultan Muhammad kelima... sangat menarik kebetulan ini.. Johor juga mendapat sultan yang baru tahun ini... adakah mungkin johor akan merangkul piala malaysia nanti?
3- Pemain Terbaik perlawanan akhir 2010 Hairudin Omar merupakan pemain pinjaman negeri sembilan dalam perlawanan akhir yg lalu..menjaringkan gol pada kedua-dua perlawanan akhir.
4-jumlah penonton yang manyaksikan perlawanan kali ini mungkin yang teramai dalam sejarah. hampir 85,000 orang..yang menariknya 2/3 penonton adalah penyokong kelantan.
5- kemeriahan perlawanan akhir piala malaysia kali ini menenggelamkan kempen pilhanraya kecil DUN galas di Gua Musang kelantan..
6- skrip piala malaysia tahun ini hampir sama dengan skrip piala dunia apabila pasukan yang muncul juara adalah pasukan yang tewas perlawanan pertama peringkat kumpulan.
7- Harga tiket Perlawanan akhir dinaikkan 50%...namun sambutan penonton masih lagi meriah.
8- jurulatih kelantan B. sathianathan berasal dari negeri sembilan, manakala jurulatih negeri sembilan wan jamak wan hassan berasal dari johor.. Negeri Sembilan menewaskan johor fc dalam perlawanan separuh akhir...dan kelantan menewaskan negeri sembilan dalam perlawanan akhir..
9- kelantan memang layak bergelar juara piala malaysia kerana hanya tewas 2 perlawanan sepanjang tahun ini.. liga super 0-1 kepada kedah dan piala malaysia perlawanan pertama peringkat kumpulan 0-1 kepada negeri sembilan...juara liga super, selangor kalah 3 perlawanan dalam aksi liga super.. yang membezakan mata kelantan dengan selangor hanyalah jumlah kemenangan yang lebih banyak berpihak selangor dan kelantan lebih banyak seri.
10- sebelum kempen piala malaysia bermula, pemain-pemain kelantan telah menunaikan umrah di mekah...mungkin ada doa untuk menjulang piala malaysia yang dimakbulkan Allah.

No comments: